Hver eneste dag forårsager eksploderede dæk på biler og lastbiler enten ulykker eller lange køer på de danske motorveje. Ulykkerne har i yderste konsekvens tragiske følger, og de lange køer koster på årsbasis dansk erhvervsliv svimlende summer. Nu viser en stor undersøgelse fra England, at en stor del af de mange uheld kan undgås. Undersøgelsen, der er foretaget på foranledning af dækproducenten Bridgestone, er baseret på i alt 1.035 eksploderede dæk, der er indsamlet langs de britiske motorveje. Og den kommer ifølge Jesper Sørensen, teknisk chef hos Bridgestone Danmark, med to vigtige konklusioner.

Myten er punkteret
”For det første så punkterer undersøgelsen myten om, at regummierede dæk er svagere og mere sårbare end helt nye dæk. Når vi kigger på tallene, så svarer antallet af henholdsvis regummierede dæk og nye dæk til de markedsandele de hver især har, hvilket vil sige 2/3 af dækkene er nye og 1/3 er regummierede. Med denne rapport har vi nu dokumentation for, at regummierede dæk ikke fejler hverken mere eller mindre end helt nye dæk”, siger Jesper Sørensen.

Undgå mange punkteringer ved at give dækkene omsorg og pleje
De mange dækrester, der kommer fra et bredt udsnit af dækproducenter og stammer fra både lastbiler og personbiler, viser desuden, at hovedparten af dækeksplosionerne skyldes fremmedlegemer i dækket. Helt præcist er det tilfældet i 56 procent af tilfældene, og rapporten fra England konkluderer, at en stor del af de disse eksplosive punkteringer kunne være undgået ved at give dækkene lidt mere omsorg og pleje.

”Forkert dæktryk og nedslidte dæk er de to ting, som man skal være mest opmærksom på, og det er nok desværre ikke noget, ret mange tænker over i dagligdagen. Men ideelt set så bør man jo tjekke sit dæk, hver gang man tanker eller i hvert fald som minimum, når man vasker bilen. At nedslidte dæk er mere sårbare, er jo ikke nogen nyhed. For det er jo åbenlyst, at kører man hen over nogle rester fra et uheld, en sten eller andet skarpt, så er risikoen større, hvis der er 3 mm slidbane tilbage, end hvis der er 8 mm. Især lastbilchauffører bør være opmærksomme på nedslidning, for sådan en fuldt læsset lastbil giver i nogle situationer nogle ekstreme belastninger af dækkene”, siger Jesper Sørensen.

Vedligeholdelse af dæk sparer menneskeliv
Og der er grund til at tage den engelske undersøgelse – og konklusionerne – alvorligt. I England bliver der hvert år dræbt flere end 30 mennesker i trafikken som følge af eksploderede dæk. I Danmark registrerer vi ikke så specifikt, men der er ingen grund til at tro, at det ikke koster menneskeliv her.

”Og det er som sagt menneskeliv, der er lette at redde. Det handler bare om, at vi lige husker at tjekke dækkene løbende. Både som privatbilister og som professionelle chauffører”, siger Jesper Sørensen.


Yderligere information

Lotte Bodilsen
PR og kommunikation
lotte.bodilsen@bridgestone.eu
22 70 11 20

Bridgestone
Bridgestone Danmark A/S, med kontor og lager i Søften ved Aarhus, er et datterselskab af Bridgestone Europe NV/SA. Bridgestone Danmark sælger og distribuerer dæk fra Bridgestone, Firestone, Dayton og Seiberling. 47 medarbejdere servicerer dækcentre, bilforhandlere og værksteder med dæk til personbiler, varebiler, motorcykler, lastbiler, landbrugskøretøjer og entreprenørmaskiner.

Regummierede dæk er lige så holdbare som nye dæk