Esbjerg Gods indgår ny, 3-årig dækaftale for at sænke omkostningerne og reducere virksomhedens CO2-udledning

Esbjerg Gods, der er grundlagt i 1978 og har ca. 150 medarbejdere, har 100 biler kørende over hele Danmark – presenningsvogne, køl-frys transporter, kurér, distribution og outsourcing. Produktpakken er komplet med stykgods og full loads i fast pendulfart.

Dækaftale skal spare 10 % på omkostningerne og 80 tons Co2 om året

Esbjerg Gods har indgået en ny 3-årig dækaftale med Bridgestone, hvor målet er at reducere virksomhedens Co2-udledning. Samlet set er det forventningen, at Esbjerg Gods kan spare miljøet for 80 tons Co2 om året – og samtidig opnå en økonomisk besparelse på 10 % på hele flåden.

Det skal bl.a. ske ved at benytte regummierede dæk, der er baseret på en høj grad af genanvendelse, og ved at sikre korrekt dæktryk.

Miljøhensyn er blevet et konkurrencevilkår

Gennem de senere år er den danske transportbranche blevet mere og mere opmærksom på miljøet og har taget ansvaret på sig.

“Vi lever af at transportere og lagerhåndtere gods. Vi hører til i energimetropol Esbjerg, og en stor del af vores kunder hører til i energisektoren. Derfor synes vi også, vi skal tage vores del af ansvaret for vores fælles miljø”, fastslår Peter Kristiansen, der er controller hos Esbjerg Gods.

Det synspunkt er Ole W. Nielsen, der har den daglige kontakt med kunderne, enig i: “Det er altid mere optimalt at komme ud til kunderne, når vi er på forkant med miljøet.”

Regummierede dæk gavner miljøet

“Sammen med vores nye dækleverandør Bridgestone har vi i fællesskab valgt Co2-venlige Bandag-dæk til vores køretøjer, til gavn for både dieseløkonomien og ikke mindst naturen”, fortæller Peter Kristiansen.

Generelt oplever Bridgestone, at der er fokus på brugen af regummierede dæk hos kunderne, fortæller Bridgestones salgschef Niels Nielsen. ”I gennemsnit giver regummieringer op til 30 % lavere udgifter pr. km. end nye dæk. Jo flere gange, karkassen kan regummieres, jo lavere bliver omkostningerne i dækkets samlede levetid. Samtidig er CO2-emissionen 40 % lavere end ved fremstilling af nye dæk.”

På forkant med stigende bødekrav
Også værkstedschef Bjarne Hermansen er glad for den nye dækaftale. Som en ekstra bonus i samarbejdet med Bridgestone forventer han, at Bridgestones FleetPulse app kan være med til at gøre hans hverdag lettere og reducere risikoen for bøder på grund af fejl og mangler.

“Med FleetPulse app’en tjekker chaufførerne i løbet af et par minutter hver morgen køretøjerne. Tilbagemeldingen lander så på min mail, og jeg får på den måde et godt billede af køretøjets tilstand,“ forklarer Bjarne Hermansen.

Med løsningen forventer Esbjerg Gods samtidig at være på forkant med de stigende bødekrav for fejl og mangler på køretøjerne, som trådte i kraft den 1. januar 2020, og hvor bøderne nu er oppe på 10.000 kr. til chaufføren og 20.000 kr. til ejeren.

Læs mere om FleetPulse app’en på fleetpulse.app

 

Esbjerg Gods