Det går med god fart afsted på motorvejen. Radioens musik og nyheder afbrydes med jævne mellemrum af trafikmeldinger. Pludselig meldes der, at vi skal passe på, fordi der ligger en slidbane på E45.

”Men det er ikke en slidbane, der er faldet af,” fastslår David Galvin fra Bridgestones regummieringsfabrik i Tobøl, der har været i branchen i mere end 25 år. ”Det er topkonstruktionen på de oprindelige dæk, der er sprunget fri, noget der typisk sker pga. overbelastning, undertryk og punktering, og hvis dækket ikke er blevet vedligeholdt og efterset.”

Myten om slidbanen på E45 er punkteret
Faktisk viser flere undersøgelser, at regummierede dæk er lige så gode om nye. Det er en konklusion, der senest er blevet bekræftet i en britisk undersøgelse foretaget på foranledning af dækproducenten Bridgestone, hvor man igennem 3 år har indsamlet og analyseret dækrester fra 1.035 eksploderede dæk langs de britiske motorveje.

Den britiske undersøgelse, der er afsluttet i foråret 2018, kommer ifølge produktchef Niels Nielsen fra Bridgestone med to vigtige konklusioner. ”For det første så punkterer undersøgelsen myten om, at regummierede dæk er dårligere end nye dæk. Tallene i undersøgelsen viser, at antallet af henholdsvis regummierede dæk og nye dæk svarer til de markedsandele, de hver især har, hvilket vil sige 2/3 af dækkene er nye, og 1/3 er regummierede. Regummierede dæk fejler altså hverken mere eller mindre end helt nye dæk,” siger Niels Nielsen.

Tilsvarende undersøgelse blev faktisk også udført i Danmark i år 2000, hvor Rådet for Større Dæksikkerhed kunne påvise de samme resultater, som er fremkommet i Bridgestones nyeste undersøgelse.

Fremmedlegemer i dækket
De mange dækrester, der kommer fra et bredt udsnit af dækproducenter og stammer fra både lastbiler og personbiler, viste, at 56 % af dækeksplosionerne skyldtes fremmedlegemer i dækket, fortæller Niels Nielsen: ”Rapportens anden vigtige konklusion er, at en stor del af de disse eksplosive punkteringer kunne være undgået ved at give dækkene ordentlig omsorg og pleje.”

Regummierede dæk lever op til EU-krav
Alle dæk der regummieres, gennemgår omhyggelige kvalitetskontroller og inspektioner for at sikre, at de er i tip-top orden, før de kommer ud at rulle på vejene igen.

”Tobøl og de to andre medlemmer af Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk i Danmark producerer regummierede dæk, som lever op til ECE-regulativ 109. Det garanterer, at regummierede dæk har samme kvalitet som nye dæk,” fastslår David Galvin.

Regummierede Bandag-dæk til alle formål og kørselsforhold
Bridgestones regummierede dæk fra Tobøl sælges under navnet Bandag. De fås lige som nye dæk i en lang række mønstre til alle formål og kørselsforhold, fortæller Niels Nielsen.

”Med mere end 60 års erfaring er regummierede Bandag-dæk fuldt på højde med nye dæk. Al vores erfaring og teknologiske knowhow fra udvikling af nye Bridgestone-dæk anvender vi også på vores regummierede dæk,” siger Niels Nielsen.

Alle Bridgestone-dæk fås også som Bandag, så er man fx glad for R-serien, så kan man få Bandag-dæk med samme mønster.

Beregn dine besparelser
Er du nysgerrig efter at vide, hvad du kan spare på Bandag-dæk i forhold til nye dæk? Beregn dine besparelser på bandag.eu/savings-calculator.


Yderligere information

Lotte Bodilsen
PR og kommunikation
lotte.bodilsen@bridgestone.eu
22 70 11 20

Bridgestone
Bridgestone Danmark A/S, med kontor og lager i Søften ved Aarhus, er et datterselskab af Bridgestone Europe NV/SA. Bridgestone Danmark sælger og distribuerer dæk fra Bridgestone, Firestone, Dayton og Seiberling. 47 medarbejdere servicerer dækcentre, bilforhandlere og værksteder med dæk til personbiler, varebiler, motorcykler, lastbiler, landbrugskøretøjer og entreprenørmaskiner.

Bridgestone i Europa, Mellemøsten og Afrika
Bridgestone er verdens største dæk- og gummiproducent. I næsten 90 år har vi bidraget til, at mennesker og varer kommer frem til deres bestemmelsessted, sikkert og uden afbrydelser undervejs. Sikker og pålidelig transport er vigtigere end nogensinde før, og vi arbejder hver dag for at leve op til vores kunders tillid og skabe højest mulig tryghed og sikkerhed, lige præcis hvor det er allervigtigst: hvor dækket rammer vejen. På vores fabrikker, der er blandt Europas mest avancerede, udvikler vores kemikere, ingeniører og dataloger morgendagens teknologier, hele tiden med det formål for øje at finde konkrete løsninger på de konkrete udfordringer, som bilister møder på vejen hver eneste dag.

I Europa, Mellemøsten og Afrika er Bridgestone til stede i 38 lande og har mere end 18.300 medarbejdere. I de nævnte regioner driver Bridgestone 15 fabrikker og 2 førende R&D centre med testkørselsanlæg. Vi er stolte af at være den spiller i branchen, som investerer mest i forskning og udvikling, nemlig mere end € 790 millioner det seneste år.

Læs mere om Bridgestone i Europa, Mellemøsten og Afrika på www.bridgestone.eu og www.bridgestonenewsroom.eu. Følg os på FacebookInstagram,YouTubeTwitter og LinkedIn.