Tyre Talk

Vinterdæk kan give falsk tryghed

Godt nok skinner solen, men selvom det ind i mellem føles helt sommerligt, er det ved at være tid til at skifte fra sommerdæk til vinterdæk. Så snart der er udsigt til nattefrost, skal vinterdækkene på – og det sker oftest allerede i starten af oktober. Og så er alt vel. Eller er det? Det kommer an på … Et vinterdæk er nemlig ikke bare et vinterdæk. Brugte og måske slidte vinterdæk kan gå ud over sikkerheden, fortæller Jesper Sørensen, teknisk chef for dækproducenten Bridgestone Danmark.

Vinterdæk kan give falsk tryghed 

Tjek om det brugte vinterdæk er sikkert nok

Vinterdækket skal kunne gribe effektivt fat i både dyb sne og fastkørt is, og det skal kunne bortlede store mængder vand og slud - her er dækkets mønsterdybde helt afgørende. Sørg for at måle mønsterdybden, før du sætter dækkene fra sidste år på bilen.

Det gør du med en mønsterdybdemåler - mål i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille. Husk at måle alle fire dæk. Hvis du ikke selv har en mønsterdybdemåler, så kør forbi dit lokale autoværksted til et gratis tjek.

En mønsterdybde på 1,6 er absolut minimum

Det lovbefalede minimumskrav for mønsterdybde på 1,6 mm svarer til tykkelsen på en tændstik, men Jesper Sørensen anbefaler en mønsterdybde på mindst 4 mm: ”Under 4 mm har dækket ikke længere egentlige vinteregenskaber og giver dermed falsk tryghed ved kørsel i vintervejr”.

Dækkets slidmærker afslører fejl på bilen

Undersøg også om dækket er slidt uregelmæssigt eller har skæreskader, udrivninger, revner eller buler på dæksiden. Hvis der er skader efter stød eller kørsel på ujævne veje, eller hvis sten eller andre skarpe genstande har sat sig fat i dækket, bør du være ekstra opmærksom.

Du kan bruge dækkets slidmærker til at afsløre fejl på bilen. Uregelmæssige slidmærker kan skyldes fejl i afbalanceringen, fejl i støddæmperne, forkert sporing, eller for højt eller for lavt dæktryk. Det kan være svært at gennemskue, om dækket er køreklart – også her kan du få en gratis inspektion på dit værksted.

Du skal skifte til vinterdæk tidligere, end du tror 

Minusgrader kræver vinterdæk. Vinterdæk er nemlig ikke kun designet til kørsel på sne og is, de er også tilpasset de lavere temperaturer om vinteren. 

”Vinterdæk klarer sig bedre ved lave temperaturer og sne og is på grund af kombinationen af særlige slidbanemønstre, dybere mønsterdybde og måske vigtigst af alt, gummiblandinger som forbliver bløde selv ved de laveste vintertemperaturer,” forklarer Jesper Sørensen. I takt med at temperaturen falder, bliver gummiet i almindelige dæk hårdere og mindre fleksibelt, og det påvirker bremseevnen og grebet i sving. 

Termometeret plejer at snige sig ned mod 0 i begyndelsen af oktober, så det er ikke for tidligt at skifte til vinterdæk – også selvom det har lange udsigter med snevejr og isslag. 

FAKTABOKS - slidte dæk og bremselængde 

Nedslidte dæk har længere bremselængde. Kører man eksempelvis på våd vej med 80 km/t og med nye dæk, er bremselængden ca. 26 meter, hvorimod man skal bruge ca. 40 meter for at bremse, hvis man kun har 1,6 mm mønsterdybde på dækkene. Ved højere hastigheder er forskellen endnu større. 



Yderligere information hos Bridgestone Danmark A/S: 

Lotte Bodilsen 
PR og kommunikation 
lotte.bodilsen@bridgestone.eu 



Bridgestone Danmark:

Bridgestone Danmark A/S, med kontor og lager i Søften ved Aarhus, er et datterselskab af Bridgestone Europe. Bridgestone Danmark sælger og distribuerer dæk fra Bridgestone, Firestone, Dayton og Seiberling. 43 medarbejdere servicerer dækcentre, autoforhandlere og værksteder med dæk til personbiler, varebiler, motorcykler, lastbiler, landbrugskøretøjer og entreprenørmaskiner.