Tyre Talk

Kan det betale sig at opbevare vinterdækkene til næste år?

Få ekspertens tips til at tjekke, om dækkene kan klare en sæson mere uden sikkerhedsrisiko for dig og familien.

Bridgestone winter tyres

Foråret er over os, og de milde temperaturer betyder, at du skal skifte fra vinterdæk til sommerdæk. Er vinterdækkene gode nok til at blive stuvet ind i skuret til næste år, eller skal du investere i nye? ”Dækkene er den eneste forbindelse mellem din bil og vejen. Fire stykker gummi, på størrelse med en håndflade hver, er alt, der står mellem dig og en potentiel livstruende situation. Derfor skal du sørge for, at udskifte nedslidte og beskadigede dæk,” fortæller Teknisk Chef fra Bridgestone, Jesper Sørensen, som har en række enkle råd til, om du skal gemme eller kassere vinterdækkene. 

Vinterdæk skal have ekstra mønsterdybde.
Et vinterdæk kræver langt mere mønster end et sommerdæk, fordi vinterdækket skal gribe effektivt fat i dyb sne og fastkørt is, og fordi det skal kunne bortlede store mængder vand og slud.

Sådan tjekker du om mønsterdybden er lovlig og sikker
• Benyt en mønsterdybdemåler (eller få et gratis tjek på dit lokale autoværksted)
• Mål i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille
• Alt under 4 mm mønsterdybde på vinterdæk betyder en forringet sikkerhed på sne og is
• Det lovbefalede minimumskrav for mønsterdybden er 1,6 mm (som tykkelsen på en tændstik).

Det skal du også undersøge
Kør aldrig med dæk, der er over ti år gamle, men selv om dækket er nyere, skal du alligevel tjekke det, råder Jesper Sørensen: Forkert hjulindstilling, længere perioder med forkert dæktryk og dårlige vejforhold slider på dækkene.

Undersøg om dækkene
• er slidt uregelmæssigt
• har skæreskader, udrivninger, revner eller buler på dæksiden
• har skader efter stød eller kørsel på ujævne veje,
• har sten eller andre skarpe genstande siddende i rillerne.

Kig også efter skader på bilens fælge - det kan også beskadige dækkene.

Det sker der, når du kører med slidte dæk
• Øget bremselængde
• Forringet styreevne
• Øget risiko for udskridning og akvaplaning
• En bøde på 1.000 kr. pr. dæk, hvis mønsterdybden er under 1,6 mm.

(Det svarer til prisen på et nyt dæk).

Er du i tvivl – så spørg en fagmand!
Et sidste råd fra Jesper Sørensen lyder: ”Hvis du er i tvivl, om dine vinterdæk er i orden, så spørg en fagmand. Det koster ikke noget, og han kan vurdere, om du kan køre en sæson mere på dine vinterdæk eller ej.”

Skal du investere i nye dæk, så overvej Bridgestone’s revolutionerende, nye dæk DriveGuard, hvor du kan fortsætte med at køre 80 km med 80km/t.

FAKTABOKS - slidte dæk og bremselængde
Nedslidte dæk har længere bremselængde. Kører man eksempelvis på våd vej med 80 km/t og med nye dæk, er bremselængden ca. 26 meter, hvorimod man skal bruge ca. 40 meter for at bremse, hvis man kun har 1,6 mm mønsterdybde på dækkene. Ved højere hastigheder er forskellen endnu større.



Yderligere information hos Bridgestone Danmark A/S:

Lotte Bodilsen 
PR og kommunikation 
lotte.bodilsen@bridgestone.eu 
22 70 11 20



Bridgestone Danmark:

Bridgestone Danmark A/S, med kontor og lager i Søften ved Aarhus, er et datterselskab af Bridgestone Europe. Bridgestone Danmark sælger og distribuerer dæk fra Bridgestone, Firestone, Dayton og Seiberling. 42 medarbejdere servicerer dækcentre, autoforhandlere og værksteder med dæk til personbiler, varebiler, motorcykler, lastbiler, landbrugskøretøjer og entreprenørmaskiner.