Tyre Talk

Er du sikker på, at din bil er sikker at køre i?

Selvom dagen er tiltaget med omkring 1½ time siden vintersolhverv, og du vinder en ekstra halv times dagslys om ugen lige nu, ser de fleste af os ikke vores bil i dagslys i disse dage. Dermed overser du nemt skader og slid, der har betydning for din sikkerhed. Men så må du tage en lommelygte eller en oplyst garage i brug – for det ér vigtigt at se bilen igennem jævnligt.

Er du sikker på, at din bil er sikker at køre i?

Hvordan ser det ud med lyset på bilen?

Virker alle lys? Tjek dit kørelys, nærlys, fjernlys, bremselys, baklys, tågelys, blinklys og parkeringslys. Husk også lygteføringen på forlygterne. Høj lygteføring kan genere andre bilister, mens lav lygteføring nedsætter dit udsyn, når du kører i mørke.

Hvordan går det med væskebeholdningen?

  • Sprinklervæske – hav altid en ekstra sprinklervæske i bilen, det er håbløst at køre uden i vintervejr, og du bruger mere end, du tror.
  • Kølervæske – indikatoren skal stå midt mellem minimum og max.
  • Bremsevæske – indikatoren må ikke være på minimum. Gør den det, kan det skyldes utætheder. Få det tjekket på dit værksted.
  • Olie – tjek målepinden. Der skal være olie op til max-stregen.

Stenslag breder sig, især når temperaturen svinger

Har du fået stenslag, skal du være opmærksom på, at det kan brede sig hurtigt – især ved skiftende temperaturer. Sæt rudeplaster eller tape på med det samme.

Tjek dine dæk grundigt igennem

Hvor gamle er dine dæk egentlig? Når et dæk er seks år gammelt, holder det ikke til meget mere. Gummiblandingen i dæk hærder med alderen, og det reducerer dit vejgreb. Undersøg også om dækket er slidt uregelmæssigt eller har skader, udrivninger, revner eller buler på dæksiden. 

Slidte dæk har dårligt vejgreb – og det er ekstra farligt om vinteren

Mål mønsterdybden på dine dæk et par gange i løbet af vinteren på alle fire dæk. Det gør du med en mønsterdybdemåler. Mål i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille.
Dæk slides forskelligt alt efter, hvor de sidder. Husk, der må ikke være for stor forskel mellem dækkene. Er forskellen på mere end 2 mm, kan du bytte dem om mellem for- og bagaksel.

Dækkets mønsterdybden skal mindst være 1,6 mm – det svarer til tykkelsen på en tændstik, men Jesper Sørensen, der er teknisk chef hos verdens største dækproducent Bridgestone anbefaler en mønsterdybde på mindst 4 mm: ”Bremselængden øges betragteligt, når dækket er slidt,” fortæller han: ”kører du på våd vej med 80 km/t med nye dæk, er bremselængden ca. 26 meter. Er mønsterdybden kun 1,6 mm, skal du bruge ca. 40 meter for at bremse. Ved højere hastigheder er forskellen endnu større.”

Dæktrykket falder, når det er koldt

Tjek dæktrykket hver 14. dag. Det har stor betydning for dækkets evne til at stå fast, bremselængden og dets holdbarhed. Dæktrykket falder hele tiden og endnu mere, når det er koldt. Kontroller dæktrykket, når dækkene er kolde, og hold dem på et dæktryk, der er 0,2 bar mere end det anbefalede dæktryk.

Yderligere information hos Bridgestone, filial af Bridgestone Europe NV/SA

Lotte Bodilsen
PR og kommunikation
lotte.bodilsen@bridgestone.eu
22 70 11 20

Bridgestone, filial af Bridgestone Europe NV/SA Bridgestone, med kontor og lager i Søften ved Aarhus, er en filial af Bridgestone Europe NV/SA. Bridgestone i Danmark sælger og distribuerer dæk fra Bridgestone, Firestone, Dayton og Seiberling. 43 medarbejdere servicerer dækcentre, autoforhandlere og værksteder med dæk til personbiler, varebiler, motorcykler, lastbiler, landbrugskøretøjer og entreprenørmaskiner.