Denne hjemmeside bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Vi bruger også cookies til at huske dine indstillinger og indsamle web-statistik. Hvis du accepterer uden at ændre dine indstillinger, vil vi antage, at du ønsker at modtage alle cookies på denne hjemmeside. Du kan naturligvis altid ændre dine cookie-indstillinger på et senere tidspunkt.

Råd

Dæktryk/oppumpning

08 maj 2012

Valentino Rossi

Sørg altid for, at både for- og bagdækket har det korrekte dæktryk og kontroller det regelmæssigt. Dæktrykket har en direkte indflydelse på dækkenes ydeevne og slid.

Oprethold altid motorcykelfabrikantens anbefalede lufttryk i begge dæk. Dette er en vigtig forudsætning for dæksikkerhed og kilometertal. I din instruktionsbog til motorcykelen indeholder oplysninger om det anbefalede dæktryk i kold tilstand. Bemærk, at på nogle motorcykler, vil den anbefalede dæktryk for for- og bagdæk variere. Den trykværdier, der er stemplet på siden af dækket, gælder kun for maksimale belastninger. I nogle tilfælde vil dette tryk også være fabrikantens anbefalede indstilling.

Kørsel på dæk med for lidt dæktryk kan være farligt. Dækkene kan overophede, som kan medføre en pludselig dækfejl, der kan forårsage alvorlige personskader eller død.

For lavt dæktryk kan også:

Beskadige dækket og forårsage dækfejl
Påvirke ydeevnen i sving negativt
Reducere dækkets levetid
Øge brændstofforbruget
Skabe udmattelsesrevner


Kørsel på dæk med for meget luft kan også være farligt. Dækkene er mere tilbøjelige til at blive skåret, punkteret eller sprænge som følge af pludselig påvirkning. Dette kan medføre alvorlig personskade eller død. Trykket, der er angivet på dæksiden, må ikke overskrides. Se det anbefalede dæktryk i din instruktionsbog.

Et dæk må aldrig pumpes, medmindre det er fastgjort til motorcyklen eller en dækmonteringsmaskine. Det er farligt at pumpe et usikret dæk. Hvis det brister, kan det blive slynget op i luften med eksplosiv kraft, hvilket kan resultere i alvorlig personskade eller død.

Sådan kontrolleres dæktrykket
Kontrollér lufttrykket i dækket mindst en gang om ugen samt inden lange ture. Sørg for at bruge en nøjagtig trykmåler.
Tjek lufttrykket, når dækkene er "kolde". Dækkene er "kolde", når din motorcykel er blevet kørt mindre end en kilometer ved moderat hastighed eller efter at være blevet stoppet i tre eller flere timer.
Hvis du skal tilføje luft, når dine dæk er varme, skal du øge trykket med 0,3 bar over det anbefalede dæktryk i kold tilstand. Efterkontrollér dæktrykket når dækket er koldt.
Tøm aldrig luft ud af et varmt dæk, for at nå det anbefalede kolde dæktryk. Normal kørsel får dæk til at blive varme og dæktrykket til at stige. Hvis du udtømmer luften, når dine dæk er varme, kan dækkene blive pumpet til et farligt niveau.
Hvis dine dæk taber mere end 0,15 bar i per måned, kan dækket, ventilen eller hjulet være beskadiget. Kontakt din lokale forhandler for et eftersyn.

Ventiler og ventilhætter
Gamle eller beskadigede ventiler kan forårsage lufttab. Udskift dem ved montering af nye dæk. Brug ventilhætter med gummisikring (påskrues "fingerstramme") til at holde støv, snavs og fugt væk fra ventilen og for at hjælpe med at beskytte mod luftlækage.

Sørg altid for, at både for- og bagdækket har det korrekte dæktryk og kontroller det regelmæssigt. Dæktrykket har en direkte indflydelse på dækkenes ydeevne og slid.