Denne hjemmeside bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Vi bruger også cookies til at huske dine indstillinger og indsamle web-statistik. Hvis du accepterer uden at ændre dine indstillinger, vil vi antage, at du ønsker at modtage alle cookies på denne hjemmeside. Du kan naturligvis altid ændre dine cookie-indstillinger på et senere tidspunkt.

Råd

Tilkøring af nye motorcykeldæk

07 maj 2012

Valentino Rossi

For at dine nye dæk kan levere optimal ydeevne, anbefaler Bridgestone på det kraftigste, at de skal tilkøres forsigtigt de første 200 km, for at smelte de forskellige lag sammen og samtidig at tilvendes til den nye profil på dækket. Dette gør det muligt for slidbanens overflade at blive "revet op" og fungere korrekt.

For at dine nye dæk kan levere optimal ydeevne, anbefaler Bridgestone på det kraftigste, at de skal tilkøres forsigtigt de første 200 km for at smelte de forskellige lag sammen, og samtidig at køreren tilvendes til den nye profil på dækket. Dette gør det muligt for slidbanens overflade at blive "revet op" og fungere korrekt. 

Dækkene bør derefter kontrolleres for at sikre korrekt montering og dæktryk. Efter denne indledende periode, kan nedlægningsvinkler, accelerationer og bremsekræfter gradvist øges. Husk at dækket fungerer mest effektivt, når det har nået sin driftstemperatur.

Pludselig acceleration, maksimal bremsning og hårde sving skal undgås umiddelbart efter dækkene er blevet monteret. Dette vil også gøre det muligt for motorcyklisten, at få en fornemmelsen af de nye dæks køreegenskaber. Det anbefales også, at forhandleren eller montøren sikrer sig straks efter monteringen af nye dæk, at slidbanens overflade ikke er forurenet på nogen måde (f.eks. af overskydende smøremiddel fra monteringen) Det anbefales også, at slidbanens overflade "poleres" med en tør klud rundt omkredsen. Du skal også sikre, at etiketten fjernes før brug. Brug kun opløsningsmidler godkendt til dæk (f.eks buffer)

For at opsummere tjener tilkøring af dæk flere formål:

Dækket skal sætte sig på fælgen.
De forskellige dele af dækket (karkasse, slidbane, bæltelag, osv.) skal komme i indgreb med hinanden og "smelte" sammen.
Når dækkene er nye, har slidbanen har en glat overflade og denne overflade skal være "slidt til" for at opnå maksimalt greb.
Motorcyklisten bør vænne sig til de nye dæk og køre i overensstemmelse hermed.

For at dine nye dæk kan levere optimal ydeevne, anbefaler Bridgestone på det kraftigste, at de skal tilkøres forsigtigt de første 200 km, for at smelte de forskellige lag sammen og samtidig at tilvendes til den nye profil på dækket. Dette gør det muligt for slidbanens overflade at blive "revet op" og fungere korrekt.