Dette website bruger cookies til at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores website. Vi bruger også cookies til at huske dine indstillinger og indsamle webstatistik. Hvis du ikke giver dit samtykke til at cookies må sendes til din enhed, skal du ændre dine browserindstillinger i overensstemmelse hermed. Hvis du accepterer, at cookies må sendes til din enhed, skal du klikke på "Fortsæt". Bemærk at du til enhver tid kan ændre din browsers cookieindstillinger, og deaktivere nogle eller dem alle. Vi henviser til vores "Cookiepolitik" for yderligere oplysninger om cookies.

FAQ

Generelt

  • Hvordan finder jeg let angivelse for Bridgestone-dæks lasteevne?

    Lasteevnen er specificeret med stjerner (*) for radialdæk og antal lag i karkassen for diagonaldæk. Ved stigende lasteevne vises et stigende antal stjerner (fra * til ***) eller antallet af lag. MS-mærkning (eksklusivt for Bridgestone) står for Multi-Star og betyder, at dette dæk er velegnet til både læssemaskiner og til jordflytning, samt at lasteevnen afhænger af, hvilken anvendelse dækket skal bruges til.

  • Hvad betyder mønsterklassifikation?

    OTR dæk er alle klassificeret af dimension, belastning, dæktryk og hastighed. Klassifikationerne er standard og er besluttede af alle involverede parter (dækfabrikanter, køretøjsfabrikanter, etc ...). Alle OTR dæk er registreret i henhold til TRA's normer (Tyre og Rim Association).


    Kodning

    Et bogstav definerer dækkets anvendelse:

    L = Læssemaskine

    E = Jordflytning
    smaskine
    G = Grader


    Klassifikation
    En tal definerer dybden på dækkets slidbane:

    2 eller 3 = almindelig slidbane (100%)

    4 = Dyb slidbane (150%)

    5 = Ekstra dyb slidbane (250%)


    Klassifikation af dækmønster af TRA

  • Hvilke informationer kan jeg finde på siden af mine dæk?

    Du finder yderligere information på dækmærkningen her samt under Dækstruktur i henhold til klassifikation af type og Bridgestone-betegnelser her.

Vedligeholdelse af dæk

  • Kan beskadigede dæk stadig repareres?

    Det er op til den professionelle dækforhandler at afgøre, om en reparation af et beskadiget dæk kan udføres teknisk, sikkerhedsmæssigt og økonomisk forsvarligt. Beslutningen afhænger af omkostningerne i forhold til dækkets restlevetid med hensyn til:
    • Bedst mulig anvendelse af den resterende slidbane
    • Omkostning i forhold til resterende levetid/drifttime/km
  • Hvordan skal jeg pumpe mine dæk?

    Montering af OTR-dæk er en kompliceret operation, der skal udføres efter nøje anvisninger. Montering af OTR-dæk bør kun udføres af erfarne fagfolk med korrekt udstyr.

  • Hvorfor er dæktrykket så vigtigt for mine dæk?

    Belastningen på dækket bæres af lufttrykket inde i dækket - ikke af karkassens sidevægge. Dækket skal operere med optimal fleksibilitet i forhold til belastningen, så dæktrykket skal afpasses til denne belastning For lavt dæktryk fører til overdreven udbøjning af dækket, og det kan medføre mekaniske spændinger, der skaber varme. For højt dæktryk nedsættes den naturlige deformation af dækket, som kan forårsage skader på dækket eller endda dækeksplosion. Det korrekte dæktryk fastsættes efter:


    • Anvisninger fra køretøjsproducenten
    • Dækkets tekniske egenskaber
    • Køretøjets anvendelsesområde
    • Den overflade, som dækket skal køre på